Wystrój współczesnych łazienek – nie wspominając już o ekskluzywnych salonach kąpielowych – ma wiele wspólnego ze światem mody. Modna łazienka często nawiązuje kolorem, deseniem i fakturą płytek do wzorów i struktur tkanin królujących na wybiegach. Armatura przypomina drogocenną biżuterię, łazienkowe szafki prezentują się niczym meble z butiku… Odpowiednio wyeksponowane w aranżacji wolnostojące wanny, umywalki czy baterie często przywodzą na myśl modelki. Niektóre kreacje projektantów wnętrz wręcz proszą o czerwony dywan!

Tak jak w świecie mody możemy mówić o kolekcjach i markach tzw. casualowych oraz ekskluzywnych, unikalnych kreacjach haute couture, tak też w świecie wzornictwa przemysłowego znajdziemy ciekawie pomyślane produkty do łazienek „na co dzień” i zachwycające, niepowtarzalne edycje limitowane do luksusowych salonów kąpielowych. Wiele z nich odzwierciedla zjawiska i procesy istotne dla ogólnospołecznej świadomości, takie jak np. troska o środowisko naturalne. Zarówno czołowi projektanci mody, jak i designerzy wyraźnie dostrzegają potrzebę zrównoważonego rozwoju – wykorzystują materiały z recyklingu, dbają o to, by zminimalizować ślad węglowy swoich produktów.

Związki między światem mody a łazienkowym designem mogą przybierać także inną, bardziej bezpośrednią formę. Znani projektanci coraz częściej decydują się na współpracę z producentami wyposażenia łazienek. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Kilka lat temu Maciej Zień zaczął tworzyć kolekcje dla Ceramiki Tubądzin, a w 2021 roku poznaliśmy efekty współpracy Gosi Baczyńskiej z Ceramiką Paradyż. Płytki sygnowane nazwiskami znanych projektantów mody zachwycają odważnymi pomysłami i nieszablonowym spojrzeniem na wnętrze. Jak mówi Gosia Baczyńska: „Naszym założeniem było stworzenie czegoś, czego jeszcze nie było – kolekcji płytek, które ubiorą wnętrze w najlepsze kreacje, wydobywając z niego pełny potencjał i piękno, zachowując wyrazisty charakter”. Nic dziwnego, że seria Paradyż My Way jej autorstwa – podobnie jak Kreacja Maciej Zień Ceramiki Tubądzin – wyznaczają nowe trendy na rynku płytek ceramicznych.

Ciekawe efekty przynosi też współpraca producentów wyposażenia łazienek z fotografami mody. Ostatnio na taki krok zdecydowała się marka Laufen. W ramach promocji ceramiki, baterii i dodatków łazienkowych Kartell by Laufen zaproszono do współpracy znanego modowego fotografa Hugo Comte. Dynamiczna sesja z udziałem modeli pozwoliła zobaczyć kolekcję z zupełnie nowej perspektywy. Dzięki zaangażowaniu ludzi przedmioty nabrały życia, a ich funkcjonalność została połączona z wymiarem zmysłowym i emocjonalnym.

Na koniec warto spojrzeć na analogie między światem mody a wzornictwem przemysłowym z punktu widzenia użytkownika. W przypadku ubrań ważne jest, by wygoda i piękno szły ze sobą w parze. Przy projektowaniu przedmiotów użytkowych – a w szczególności wyposażenia łazienek – troska o estetykę powinna być równie istotna co funkcjonalność.

Prosto z wybiegu

Nowa wolnostojąca umywalka Dame zaprojektowana przez Vincenzo Missanelli dla Glass Design przypomina elegancką letnią sukienkę, miękko otulającą ciało. I tak jak kolor sukienki odzwierciedla charakter i osobowość właścicielki, Dame jest dostępna w sześciu najmodniejszych odcieniach, aby dopasować się do każdego gustu i wnętrza. Very Peri, kolor roku 2022 według Instytutu Pantone to synonim dynamizmu i kreatywności. Lawenda odzwierciedla nowoczesny styl, a pastelowe odcienie Powder Pink i Alice Blue subtelną elegancję. Natomiast szałwiowa zieleń i żółty odcień Cedro to najbardziej energetyzujące tony 2022 – letnie, witalne i orzeźwiające.

Łazienka przy sypialni: 14 pomysłów

Wyposażenie łazienek okiem fotografa mody

Najpierw dwie znane światowe marki – Kartell i Laufen – połączyły siły, by stworzyć wpisującą się w aktualne wzornicze trendy kolekcję kolorowej ceramiki łazienkowej, baterii i dodatków Kartell by Laufen. Następnie poprosiły o jej twórcze zinterpretowanie znanego belgijskiego fotografa mody Hugo Comte. Jego żywa, oparta na ruchu wizja pozwoliła przemówić produktom. Aby ożywić przedmioty, Comte wybrał improwizację i bunt, w wyniku czego powstała zupełnie wyjątkowa sesja wyposażenia łazienkowego premium.

Modna łazienka: dopamine dressing

Według raportu Pinterest Predicts 2022 jednym z najważniejszych modowych trendów tego roku będzie dopamine dressing, czyli poprawa humoru za pomocą koloru. Zwracające uwagę barwy, soczyste total looki oraz tęcza to jedne z najważniejszych inspiracji modowych. Kolorowych akcentów nie powinno też zabraknąć w naszych łazienkach. Na zdjęciu: wanna Reflex Oleo od Antonio Lupi w jednym z najmodniejszych kolorów tego sezonu. Projekt: AL Studio

Czytaj także: Piękna łazienka – te detale robią wrażenie!

Na poprawę humoru

Zgodnie z prognozami ekspertów Pinteresta w najbliższym czasie będziemy ubierać się tak, by polepszać sobie nastrój i pobudzać produkcję dopaminy (hormonu szczęścia). W łazience humor poprawi kolekcja AXOR One Colors zaprojektowana przez studio Barber Osgerby. Baterie dostępne są w sześciu wariantach kolorystycznych, inspirowanych naturalnymi efektami barwnymi, powstającymi z interakcji światła, koloru i wody.

EKO design

Troska o ograniczone zasoby naturalne naszej planety jest wspólna dla projektantów mody i designerów. Baterie Grohe Essence wyróżnia nie tylko nienaganny wygląd, ale także szereg rozwiązań ograniczających zużycie wody. Technologia GROHE EcoJoy umożliwia zmniejszenie zużycia wody nawet do 50% bez wpływu na komfort użytkowania. Jest to możliwe dzięki połączeniu ogranicznika przepływu ze specjalnym perlatorem, który napowietrza wodę, sprawiając, że strumień jest obfity.

Modna łazienka: Black & Gold

Eksperci Pinteresta prognozują, że w 2022 roku będziemy ozdabiać biżuterią i biżuteryjnym makijażem wszystko, co się da. Także domowe łazienki, co świetnie pokazuje najnowsza propozycja firmy New Trendy – kolekcja kabin Avexa Black&Gold. Niezwykle eleganckie, wyrafinowane i odważne zestawienie czerni oraz złota podkreśli luksusowy wymiar salonu kąpielowego. Kabiny z tej serii mają możliwość personalizacji, dostępne są tylko za pośrednictwem strony http://www.konfiguratorkabin.pl.

Szlachetna klasyka

W wystroju wnętrz, podobnie jak w modzie, klasyka nigdy się nie starzeje. Nowy wymiar klasycznej elegancji odnajdziemy w produktach marki OMNIRES. Ekskluzywna, minimalistyczna armatura serii Y i akcesoria łazienkowe MODERN PROJECT w kolorze złota wyróżniają się na tle ponadczasowego, białego marmuru oraz białej ceramiki. Wykonane z materiału kompozytowego (M+) wolnostojące umywalki oraz wanna z kolekcji SIENA zachwycają perfekcyjnym wykończeniem każdego detalu, jednocześnie zapewniając wyjątkową trwałość i odporność. Tak urządzonej łazienki nie powstydziłaby się ani Coco Chanel, ani Carrie Bradshaw.

Zobacz też: Łazienka w stylu klasycznym – inspiracje

Wzór zawsze modny

Szlachetny deseń marmuru jest dla łazienek tym, czym pepitka dla świata mody. Oba motywy mimo upływu lat nie tracą na popularności, wciąż inspirują projektantów i stylistów. Nie każdy może sobie pozwolić na wykończenie ścian w łazience naturalnym marmurem. Na szczęście są płytki, które do złudzenia naśladują ten kamień. Przykładem może być prezentowana na zdjęciu płyta wielkoformatowa Incanto Emperador Glossy włoskiej marki Ragno. Wytrzymały i lekki gres porcelanowy w formacie 120×278 mm (grubość 6 mm) dostępny jest w ofercie firmy Brico – wyłącznego dystrybutora płytek ceramicznych Ragno na Polskę.

Modna łazienka we właściwych proporcjach

Zarówno projektanci mody, jak i wzornictwa przemysłowego wiedzą, jak ważne są proporcje. Opracowując projekt nowej serii baterii firmy Excellent brano pod uwagę różne wymiary w celu uzyskania jak najlepszego efektu – zarówno pod względem ergonomicznym, jak i wizualnym. W wyniku prac badawczych designerom udało się odnaleźć optymalną proporcję, która zaważyła na ostatecznej formie i estetyce baterii. Liczy ona dokładnie 3,14, czyli tyle ile w przybliżeniu wynosi liczba Pi – i stąd właśnie nazwa kolekcji.

Japońskie źródło inspiracji

Kultura Japonii to niewyczerpalne źródło inspiracji projektantów. Wystarczy wspomnieć choćby słynną kolekcję Nicolasa Ghesquière’a Cruise 2018 dla Louis Vuitton. Do tradycyjnych rytuałów kraju Kwitnącej Wiśni nawiązał też Sebastian Herkner, tworząc kolekcję Zencha – najnowszą propozycję firmy Duravit. Wolnostojąca kwadratowa wanna z elegancko wywiniętym na zewnątrz rantem została zainspirowana kształtem umywalki nablatowej. Użytkownik ma poczucie zanurzenia się w gorących źródłach, co przypomina udział w japońskiej kąpieli Onsen.

Zobacz też: Wanna wolnostojąca – gdzie się sprawdzi?