Wiele os贸b pracuje obecnie z domu. Dla cz臋艣ci z nich to rozwi膮zanie chwilowe. Inni zdecyduj膮 si臋 na to na sta艂e. Po okresie kryzysu zapewne rzadziej b臋dziemy wynajmowa膰 biura, a cz臋艣ciej korzysta膰 z pracy w kawiarniach, coworkingach i w艂asnych domach. To powoduje ju偶 dzi艣 potrzeb臋 urz膮dzenia wn臋trza w spos贸b stymuluj膮cy nas do pracy.

Niemal ka偶dy zauwa偶y艂, 偶e biureczka i toaletki, przy kt贸rych siadali艣my na chwil臋, aby odpowiedzie膰 na kilka e鈥憁aili, nie nadaj膮 si臋 do pe艂noetatowej pracy. Pozycja fakira na kanapie tym bardziej. Wiele os贸b zauwa偶y艂o jednak jeszcze co艣. Ich mieszkania i domy, delikatnie m贸wi膮c, nie s膮 pi臋kne. S膮 niedoko艅czone, czego艣 im brakuje. Mieszkania, do kt贸rych wpadali艣my zje艣膰 i si臋 przespa膰, teraz sta艂y si臋 przestrzeni膮, gdzie jeste艣my stale i co do kt贸rej mamy coraz wi臋ksze oczekiwania. To jedna z dw贸ch przyczyn o偶ywienia na rynku sztuki.

Mimo pewnych utrudnie艅 organizacyjnych, nabywamy przede wszystkim malarstwo, ale te偶 inne dzie艂a sztuki, z przeznaczeniem do naszych salon贸w, korytarzy i sypialni. Chcemy, aby wn臋trze sta艂o si臋 przyjazne, eleganckie i energetyczne. Obecnie wielu mi艂o艣nik贸w sztuki decyduje si臋 na zakup prac wi臋kszych, o bardziej dynamicznej kompozycji, ekspresyjnych czy po prostu kolorowych. Jeszcze kilka miesi臋cy temu znacznie cz臋艣ciej wybierali艣my prace w stonowanej gamie barw, dzia艂aj膮ce na nas medytacyjnie i relaksuj膮co. Odpoczywali艣my z nimi po m臋cz膮cym dniu. Obecnie pracujemy w domu, gdzie liczymy na dawk臋 energii i kreatywnej inspiracji. Nie oznacza to, 偶e zakupione dzi艣 dzie艂a sztuki b臋d膮 nas za kilka miesi臋cy denerwowa膰. Przeciwnie, z偶yjemy si臋 z nimi i zaczniemy jeszcze bardziej je docenia膰. Jednak obecna tendencja to wskaz贸wka, 偶e obrazy bardziej dobieramy do siebie i naszych potrzeb, ni偶 do konkretnego wn臋trza.

Drugi pow贸d o偶ywienia na rynku sztuki to kwestia inwestycji. Czasy mamy kryzysowe, a w kryzysie dzie艂a sztuki stanowi膮 najlepsz膮 inwestycj臋 i lokat臋 kapita艂u. Potwierdzeniem tego by艂a zapa艣膰 ekonomiczna z lat 2008鈥2010, kiedy zachwia艂y si臋 gospodarki wielu pa艅stw po upadku bank贸w w USA. Wtedy na ca艂ym 艣wiecie, tak偶e w Polsce, obroty na rynku sztuki poszybowa艂y w g贸r臋. Rozp臋dzonej maszyny nie da艂o si臋 ju偶 zatrzyma膰. Na prze艂omie 2010/2011 nast膮pi艂a lekka korekta cen, a potem obroty nadal ros艂y i rosn膮 do dzi艣. Obecny kryzys jest inny, ale inwestowanie w sztuk臋 to nadal najlepszy wyb贸r, obok z艂ota czy inwestycyjnych alkoholi. Gie艂da niedawno zaliczy艂a spektakularny krach, a cho膰 obecnie nieco odbija si臋 od dna, mo偶e by膰 to tendencja chwilowa. Ceny zakupu na rynku nieruchomo艣ci na razie nie spadaj膮, natomiast drastycznie spad艂y ceny najmu, bo zwyczajnie nie ma najemc贸w. Posiadanie nieruchomo艣ci dla wielu inwestor贸w sta艂o si臋 dzi艣 nie 藕r贸d艂em zarobku, a obci膮偶enia finansowego. Szczeg贸lnie, kiedy zakup by艂 realizowany przy pomocy kredytu.

Trzymanie pieni臋dzy w banku to absurd, bo depozyty, po uwzgl臋dnieniu inflacji, nie przynosz膮 偶adnego zysku. Spadek warto艣ci z艂ot贸wki w stosunku do euro i dolara spowodowa艂, 偶e dla obcokrajowc贸w tania polska sztuka sta艂a si臋 jeszcze dost臋pniejsza, wi臋c nap臋dzaj膮 oni rynek dodatkowo. Warto te偶 zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e inflacja pozbawia nas dzie艅 po dniu si艂y nabywczej posiadanego pieni膮dza, wi臋c ulokowanie go w walorach, kt贸rych warto艣膰 nie tylko nie spada, a stabilnie ro艣nie, jest dobr膮 decyzj膮.
W czasach kryzysu najlepiej na rynku sztuki sprzedaj膮 si臋 prace wybitne. Inwestujemy w uznane nazwiska i dzie艂a niebudz膮ce w膮tpliwo艣ci, co do jako艣ci artystycznej. Nie oznacza to, 偶e inwestycje na rynku sztuki to tylko opcja dla os贸b zamo偶nych. Inwestujemy w najlepsze dzie艂a w swoim segmencie: dobre obrazy z obszaru m艂odej sztuki, najciekawszych artyst贸w 艣redniego pokolenia, najlepsze dzie艂a klasyk贸w nowoczesno艣ci czy wybitne przyk艂ady sztuki dawnej. To oznacza, 偶e zainwestowa膰 mo偶na w zasadzie kwot臋 o dowolnej wysoko艣ci, od kilku tysi臋cy do kilku milion贸w. Wzrasta te偶 rola doradc贸w. Szczeg贸lnie chcemy ustrzec si臋 b艂臋dnych decyzji, wi臋c w wyborze dzie艂 oczekujemy rekomendacji znawc贸w. To zawsze dobre posuni臋cie, a teraz mo偶e nas zabezpieczy膰.

Nie wszystkie bran偶e prze偶ywaj膮 obecnie zapa艣膰. S膮 takie, w kt贸rych zarabia si臋 niema艂o, znacznie wi臋cej ni偶 przed kryzysem: ubezpieczenia, rozwi膮zania informatyczne, import z Chin, e鈥慶ommerce czy e鈥憁edycyna. Osoby osi膮gaj膮ce znaczne dochody nie po to ci臋偶ko pracuj膮, aby ich wynagrodzenie zjad艂a inflacja. Jedyna mo偶liwo艣膰 unikni臋cia takiej sytuacji to inwestycje. Oczywi艣cie sztuka to nie z艂oto. Czas potrzebny na sprzeda偶 sztabki z艂ota to kilka minut. Wyj艣cie z inwestycji w dzie艂o sztuki to okres d艂u偶szy, ale mitem jest, 偶e bardzo d艂ugi. Dobre dzie艂o sztuki, kt贸re kupili艣my w rozs膮dnej cenie, jeste艣my w stanie sprzeda膰 w ci膮gu kilku tygodni. To oczywi艣cie nie jest natychmiastowy zwrot kapita艂u, ale鈥 z艂ota od kilku tygodni w Polsce kupi膰 si臋 nie da. Zasoby si臋 wyczerpa艂y.

Czytaj tak偶e: Sztuka w biurze, a biuro w domu

Agnieszka Gniotek w艂a艣cicielka Galeria Xanadu

Agnieszka Gniotek
w艂a艣cicielka Galerii Xanadu
www.galeriaxanadu.pl

Od 20 lat zwi膮zana zawodowo ze sztuk膮, za艣 od dekady z rynkiem sztuki. Jest historykiem i krytykiem sztuki, kuratorem wystaw, jurorem konkurs贸w, a tak偶e wyk艂adowc膮 w zakresie tematyki zwi膮zanej z kolekcjonowaniem i rynkiem sztuki. Publikowa艂a w takich mediach, jak: Art&Business, Puls Biznesu, Modern Art, Sztuka.pl, Private Banking, Cash Magazine.