Dzi艣 w biurach nas nie ma. Nie jest te偶 powiedziane, 偶e pr臋dko do nich wr贸cimy. Praca w systemie home office przed pandemi膮 marzy艂a si臋 wielu pracownikom. Pracodawcy byli sceptyczni i oporni. Na takie rozwi膮zania zgadzali si臋 rzadko. Du偶o czasu po艣wi臋cali na prac臋 w domu sami przedsi臋biorcy, ale nie diagnozowali tego jako stan permanentny, a raczej uwa偶ali za zbi贸r jednorazowych konieczno艣ci. Dzi艣 praca w domu zosta艂a na nas wymuszona. Wiele os贸b zrozumia艂o, 偶e nie jest wcale taka fajna, cho膰 jeszcze niedawno my艣leli inaczej. Inni doceniaj膮 wolno艣膰, mo偶liwo艣膰 zarz膮dzania swoimi zadaniami i czas oszcz臋dzony na dojazdach. Na pewno trudniej funkcjonowa膰 w trybie domowym jest tym osobom, kt贸re dysponuj膮 ma艂ym metra偶em, a na tym metra偶u staraj膮 si臋 pogodzi膰 prac臋 w艂asn膮, ma艂偶onka i nauk臋 zdaln膮 dzieci w r贸偶nym wieku. Faktem jest jednak, 偶e 艂atwiej i przyjemniej pracuje si臋 w domu, kiedy dobrze przemy艣limy nasze otoczenie i stworzymy buduj膮ce warto艣膰 miejsce wykonywania obowi膮zk贸w zawodowych.

Zacz膮膰 wypada od kwestii elementarnych. Przestrze艅 do pracy powinna by膰 wyodr臋bniona, zar贸wno 鈥瀉rchitektonicznie鈥, jak i d藕wi臋kowo. Powinien to by膰 osobny pok贸j, a przynajmniej strefa w salonie czy sypialni z odpowiednim biurkiem, fotelem i miejscem na dokumenty. Miejsce dobrze o艣wietlone 艣wiat艂em dziennym i sztucznym oraz takie, kt贸re mo偶emy cz臋sto wietrzy膰. To jednak nie wszystko.

Przestrze艅 robocza powinna mie膰 te偶 okre艣lon膮 estetyk臋, kt贸ra pracy sprzyja. Kiedy przenie艣li艣my biuro do domu, to panuj膮ce w nim zasady si臋 nie zmieni艂y albo zmieni艂y si臋 niewiele. Chcemy by膰 kreatywni, pracowa膰 z zapa艂em, komunikowa膰 si臋 efektywnie ze wsp贸艂pracownikami, utrzymywa膰 pogod臋 ducha i pozytywne nastawienie. Je艣li nasze otoczenie b臋dzie zaaran偶owane 鈥瀓ak dla leniwego ponuraka鈥, to nie liczmy na dobre efekty zawodowych dzia艂a艅. Nie liczmy te偶, 偶e polubimy home office. Jeszcze do niedawna traktowali艣my nasze mieszkania jak sypialnie. Dni powszednie sp臋dzali艣my w firmie, weekendy z przyjaci贸艂mi i na spacerach, wi臋c dom by艂 nasz膮 鈥瀗ork膮 do spania鈥. Nie zwracali艣my specjalnie uwagi na to, jak odczuwamy przestrze艅, w kt贸rej mieszkamy. Czym innym wszak jest aran偶owanie przestrzeni w zgodzie z 偶urnalowymi propozycjami, a czym innym wn臋trze, w kt贸rym czujemy si臋 dobrze i przytulnie, a poza tym potrafimy by膰 kreatywni i emocjonalnie nastawieni na produktywno艣膰.

Sztuka jest istotnym elementem kreowania w艂a艣ciwego nastroju w domu i przestrzeni do pracy. Nasz m贸zg efektywnie pracuje ok. 90 minut. Potem wymaga przerwy albo popada w ma艂o produktywne znu偶enie. Z jednej strony powinni艣my odci膮膰 si臋 od wszelkich rozpraszaczy, takich jak social media, z drugiej strony 艣wiadomie generowa膰 przerwy. W trakcie tych przerw warto wyj艣膰 na chwil臋 na spacer, mo偶e troch臋 po膰wiczy膰. To trudne i mo偶liwe dla niewielu os贸b. Przynajmniej wi臋c powinni艣my zaparzy膰 sobie dobr膮 herbat臋 i podej艣膰 do okna, aby popatrze膰 na las lub spokojne jezioro. Zaraz… Jakie jezioro? No w艂a艣nie. Ma艂o kto ma za oknem inny widok ni偶 艣ciana kolejnego bloku. 艢ledzenie kwiatk贸w na balkonie s膮siada, zw艂aszcza w okresie zimowym, nie daje odpoczynku naszemu m贸zgowi. Mo偶emy jednak zrobi膰 sobie pejza偶 w domu. Pejza偶 jest tu kwesti膮 umown膮. Mam na my艣li zaaran偶owanie 艣cian przestrzeni malarstwem, kt贸re z jednej strony da nam wytchnienie, z drugiej b臋dzie energetyczne i optymistyczne. Dzi臋ki temu w pracy b臋dzie nam si臋 chcia艂o chcie膰. To nie musi by膰 malarstwo krajobrazowe. Wybierajmy wed艂ug naszego gustu abstrakcje lub figuracj臋, pejza偶 lub scen臋 rodzajow膮. Wa偶ne, aby by艂y to kompozycje o sporym formacie. Takie, kt贸re maj膮 na nas du偶y wp艂yw. Do tego powinny by膰 jasne, mie膰 鈥瀝ozmach鈥 i optymistyczne kolory. Dzi臋ki temu w pokoju magicznie pojawi si臋 wi臋cej 艣wiat艂a i przestrzeni.

Z kolorami energetycznymi nie nale偶y jednak przesadza膰. Du偶e p艂aszczyzny czerwieni lub pomara艅czowych plam w kompozycji mog膮 podbija膰 nasz膮 irytacj臋 i poddenerwowanie. Natomiast unikajmy kolor贸w 鈥瀊rudnych鈥 i dzia艂aj膮cych depresyjnie, takich jak np. oliwkowe zielenie czy ma艂o kontrastowe b艂臋kity i szaro艣ci. Dobrym pomys艂em jest powieszenie obraz贸w w tej gamie kolorystycznej tam, gdzie b臋dziemy odpoczywa膰, ale nie w pomieszczeniu przeznaczonym do pracy. Kiedy decydujemy si臋 na obrazy realistyczne, wybierajmy kompozycje ukazuj膮ce architektur臋 o szerokiej perspektywie. Optycznie powi臋ksz膮 pomieszczenie, a my poczujemy w nim wi臋cej swobody i niezale偶no艣ci. Podobnie dzia艂a膰 b臋d膮 na nas morskie lub g贸rskie krajobrazy, gdzie kompozycja 鈥瀋i膮gnie si臋 a偶 po horyzont鈥. Takie przedstawienia wp艂ywaj膮 na nasz膮 pod艣wiadomo艣膰 i sprzyjaj膮 kreatywno艣ci. Je艣li wybieramy abstrakcje, decydujmy si臋 na dobr膮 sztuk臋 i przemy艣lan膮 kompozycj臋. Nie chodzi o to, 偶e koniecznie musi to by膰 abstrakcja geometryczna. Obrazy o biologicznej ekspresji te偶 dobrze na nas wp艂yn膮, ale pod warunkiem, 偶e b臋d膮 w nich zawarte pewne uporz膮dkowanie, harmonia, symetria. S艂owem: chodzi o sztuk臋, kt贸ra jest przez artyst臋 dobrze przemy艣lana i jest w niej widoczny 鈥瀙ow贸d malarski鈥. Abstrakcja b臋d膮ca tylko 鈥瀙rzecierk膮鈥 sklejonych struktur i faktur nie wp艂ywa pozytywnie na cz艂owieka, a ju偶 szczeg贸lnie na cz艂owieka w miejscu pracy, gdzie musimy si臋 skupi膰 i dzia艂a膰 precyzyjnie wed艂ug planu.

Podsumowuj膮c 鈥 kiedy pracujemy w domu sami sobie jeste艣my 鈥瀌zia艂em HR鈥. Na nas spoczywa obowi膮zek stworzenia sobie takiego miejsca pracy, kt贸re b臋dzie dobrze wp艂ywa膰 na efektywno艣膰 i kreatywno艣膰, a jak najmniej m臋czy膰. Aby tak si臋 sta艂o, powinni艣my r贸wn膮 wag臋 przyk艂ada膰 do ergonomii mebli i o艣wietlenia, jak i do tego, co mamy w swoim otoczeniu na 艣cianach. Prawid艂owo stworzone miejsce pracy ma magiczn膮 moc. Pozwala wykonywanym obowi膮zkom nada膰 efektywn膮 struktur臋, kt贸r膮 mo偶na dobrze zarz膮dza膰. Przecie偶 kiedy pracujemy w domu, jeste艣my dla siebie szefami.

Dowiedz si臋, czym jest kolekcja sztuki – zobacz artyku艂

Agnieszka Gniotek w艂a艣cicielka Galeria Xanadu

Agnieszka Gniotek
w艂a艣cicielka Galerii Xanadu
www.galeriaxanadu.pl

Od 20 lat zwi膮zana zawodowo ze sztuk膮, za艣 od dekady z rynkiem sztuki. Jest historykiem i krytykiem sztuki, kuratorem wystaw, jurorem konkurs贸w, a tak偶e wyk艂adowc膮 w zakresie tematyki zwi膮zanej z kolekcjonowaniem i rynkiem sztuki. Publikowa艂a w takich mediach, jak: Art&Business, Puls Biznesu, Modern Art, Sztuka.pl, Private Banking, Cash Magazine.