Rynek sztuki jest jedn膮 z tych bran偶, kt贸re do przej艣cia on鈥憀ine by艂y 艣wietnie przygotowane. Mo偶na wr臋cz powiedzie膰, 偶e 偶adnego przej艣cia nie by艂o. Domy aukcyjne od lat wykorzystuj膮 internet do komunikacji z kolekcjonerami i mi艂o艣nikami sztuki, a tak偶e do sprzeda偶y. Dla wielu os贸b obcowanie z dzie艂em sztuki na 偶ywo to warto艣膰 elementarna i niepodwa偶alna. Zw艂aszcza starsze pokolenie klient贸w przywi膮zane jest do indywidualnego i osobistego budowania relacji z dzie艂em sztuki. To osoby, kt贸re m贸wi膮, 偶e nie kupi膮, dop贸ki nie zobacz膮. Jednak nawet one chwal膮 sobie mo偶liwo艣膰 zapoznania si臋 z ofert膮, docierania do informacji i por贸wnywania r贸偶nych mo偶liwo艣ci, dzi臋ki portalom aukcyjnym, witrynom internetowym oraz social mediom, w kt贸rych otrzymywanie informacji jest szybsze, a narracja bardziej przyst臋pna i bezpo艣rednia.

Jeszcze dekad臋 temu klientami rynku sztuki by艂y osoby ze starszych rocznik贸w, najcz臋艣ciej mi臋dzy 40 a 65 rokiem 偶ycia. Ta sytuacja uleg艂a jednak zmianie. Pokolenie 30鈥憀atk贸w, a nawet 20鈥憀atk贸w aktywnie kupuje dzie艂a sztuki, urz膮dzaj膮c swoje domy, mieszkania i biura. Inwestuj膮 te偶 w sztuk臋 z my艣l膮 o zabezpieczeniu emerytalnym i bezpiecznym lokowaniu funduszy. Cz臋艣膰 z nich poszukuje te偶 intensywnie nowych talent贸w, nabywaj膮c prace najm艂odszego pokolenia tw贸rc贸w, z kt贸rych niekt贸rzy w niedalekiej przysz艂o艣ci zrobi膮 kariery. Wej艣cie na rynek sztuki m艂odszych rocznik贸w klienckich poszerzy艂o te偶 ofert臋 dom贸w aukcyjnych. Nie tylko o sztuk臋 bie偶膮c膮, kt贸ra jako wyraz naszych czas贸w najbardziej do nas przemawia, ale te偶 np. o design, fotografi臋, plakat i komiks. Ta grupa klient贸w przek艂ada na rynek sztuki swoje zwyczaje zakupowe, w kt贸rych dominuj膮 oszcz臋dno艣膰 czasu i prostota zakup贸w przez internet.

Internet na rynku sztuki s艂u偶y do dw贸ch rzeczy 鈥 do informowania i sprzedawania. Pandemia zmieni艂a tylko jedn膮 rzecz. Zacz臋li艣my pos艂ugiwa膰 si臋 internetem do budowania relacji. Aukcje na rynku sztuki odbywaj膮 si臋 na 偶ywo, ale od dawna s膮 relacjonowane na platformach artinfo.pl i onebid.pl, dzi臋ki czemu mo偶na uczestniczy膰 w nich zdalnie, licytuj膮c w czasie rzeczywistym. Niekt贸re domy aukcyjne, np. Desa Unicum stworzy艂y do tego w艂asn膮 aplikacj臋 licytacyjn膮. W kilku domach aukcyjnych licytacja jest te偶 strimingowana na Facebooka lub Instagram. Domy aukcyjne przyjmuj膮 od zawsze zlecenia licytacji telefonicznej i do wskazanego przez klienta limitu. W czasach przed internetem takie zlecenia by艂y nadsy艂ane do dom贸w aukcyjnych poczt膮 tradycyjn膮 jako listy. M艂odsze pokolenie nie chce w to wierzy膰! Wystawy przedaukcyjne i wiele wystaw artyst贸w ze sprzeda偶膮 niepowi膮zanych jest rejestrowanych za pomoc膮 modeli 3D, co pozwala na zobaczenie ekspozycji wirtualnie.

Do budowania relacji s艂u偶膮 nam przede wszystkim social media. W pandemii wzros艂a zw艂aszcza aktywno艣膰 galerii na Instagramie. W kontek艣cie nowo艣ci warto zwr贸ci膰 uwag臋 na jedyny polski podcast o rynku sztuki, nagrywany przez Konrada Szukalskiego, w艂a艣ciciela domu aukcyjnego Agra鈥慉rt. To bardzo ciekawe s艂uchowisko, warte polecenia przede wszystkim pocz膮tkuj膮cym kolekcjonerom.

W Xanadu przenie艣li艣my showroomy przedaucyjne i wieczory kolekcjonerskie do sieci. Odbywaj膮 si臋 na platformie zoom i s膮 bardzo interaktywne. Zostan膮 z nami na zawsze, bo to niezwyk艂a okazja do budowania wi臋zi z mi艂o艣nikami sztuki z wielu miast Polski i z innych kraj贸w, kt贸rzy normalnie w Warszawie Xanadu nie odwiedzaj膮.

Galerie niekomercyjne to zazwyczaj du偶e instytucje, ale trzeba przyzna膰, 偶e w czasie kwarantanny wi臋kszo艣膰 z nich sprosta艂a zadaniu udost臋pniania kultury przez internet. Zwiedzali艣my wirtualnie 艣wiatowe muzea oraz uczestniczyli艣my w przygotowanych przez nie kursach. Polskie muzea rzadko udost臋pniaj膮 wirtualne modele kolekcji sta艂ych, cho膰 zapewne b臋dzie si臋 to zmienia膰. Uczestniczyli艣my te偶 w wernisa偶ach, panelach dyskusyjnych, oprowadzaniach kuratorskich, wyk艂adach. W takich dzia艂aniach najsilniejsze okaza艂y si臋 warszawskie MSN i Polin oraz 艂贸dzkie MS2. Cz臋艣膰 rozwi膮za艅, wdra偶anych w kwarantannie 鈥瀗a szybko鈥, okaza艂o si臋 warto艣ciowych i odkrywczych. Zapewne zostan膮 w艂膮czone do sta艂ego repertuaru dzia艂a艅 instytucji publicznych. Te, kt贸re powsta艂y w ostatnich miesi膮cach, nadal s膮 dost臋pne w sieci, a to ogromna zaleta.

S艂owem, w kwarantannie wreszcie mieli艣my czas na kultur臋. Odczuli艣my bole艣nie, 偶e nie mamy do galerii wst臋pu. Odczuli to nawet ci, kt贸rzy i tak zazwyczaj do galerii nie chodz膮. Mo偶e teraz zaczn膮 to robi膰 cz臋艣ciej, kiedy zrozumieli, 偶e galerii prezentuj膮cych sztuk臋 te偶 mo偶e kiedy艣 zabrakn膮膰.

Sztuka w biurze a biuro w domu – dowiedz si臋, jak eksponowa膰 sztuk臋 w przestrzeni do pracy

Agnieszka Gniotek w艂a艣cicielka Galeria Xanadu

Agnieszka Gniotek
w艂a艣cicielka Galerii Xanadu
www.galeriaxanadu.pl

Od 20 lat zwi膮zana zawodowo ze sztuk膮, za艣 od dekady z rynkiem sztuki. Jest historykiem i krytykiem sztuki, kuratorem wystaw, jurorem konkurs贸w, a tak偶e wyk艂adowc膮 w zakresie tematyki zwi膮zanej z kolekcjonowaniem i rynkiem sztuki. Publikowa艂a w takich mediach, jak: Art&Business, Puls Biznesu, Modern Art, Sztuka.pl, Private Banking, Cash Magazine.